28. marraskuuta 2010

Viikko 6

Alussa oli tarkoitus, että kirjoitan jokaisesta tunnista erikseen mutta kiireiden johdosta on näemmä mennyt siihen, että kerran viikossa tulee kirjoitettua.

Viikko alkoi lennonteorialla: kävimme taas läpi koneeseen vaikuttavia voimia, flutteria, sakkausta sekä syöksykierrettä. Kirjoitettavaa ko. tunneista ei oikein ole enempää, seuraavalla lennonteorian tunnilla taitaakin olla koe.

Torstaina oli määräysten kertaustunti. Kertasimme VMC- sekä sääminimit ja kaikkea, mikä mieltä askarrutti. Puhuimme kenttien valaistuksesta, kylteistä, erityis-VFR:stä sekä SEP- kelpparin uusimisesta. Tämä oli viimeinen varsinainen lakitunti, seuraavalla määräystunnilla on koe, joka taitaa ajoittua ensiviikon torstaille.
Päivän ohjelmaan kuului vielä kaksi tuntia lentotoimintaa, joka oli uusi oppiaine. Aloitimme käymällä läpi erilaisia määräyksiä, eli ilmailun säädökset- oppiainetta sivuttiin. Tutustuimme milloin happilaitteita tulee käyttää ja muihin vastaaviin asioihin.

Tänään pidettiin ensimmäiset sunnuntaitunnit. Aluksi harjoiteltiin pareittan käytännön radiopuhelinliikennettä. Tämä lysti ei kauaa kestänyt, vaan jo tunnin harjoittelun jälkeen aloitimme radiopuhelinliikenteen kokeen. Koe oli kaksiosainen, tekninen osuus (n. 12 kysymystä) ja radiofraseologia (20 kysymystä) . Joissain kysymyksissä sai olla kohtuullisen tarkkana. Itse tein kokeita n. 15min, ja tulokset sai heti. Molemmat meni hyvin läpi, tekniikka 92% ja fraseologia 95%. Lopuksi porukka jaettiin kolmeen osaan suullista koetta varten. Itse olin viimeisessä ryhmässä, ja lähdimme kerholle odottelemaan omaa vuoroa ja juomaan kahvia. 
Suullinen koe oli helppo, kaikki saivat tunnuksen ja tehtävän. Opettaja toimi lennonjohtajana ja sitten huutelimme asiamme radioon ja liikuimme ympäri luokkaa ohjeiden mukaisesti. Ainakin omassa porukassani kaikilla meni suullinen koe läpi. :)

Ei kommentteja: