17. marraskuuta 2010

4. viikko+Ilmailun määräykset

Kiireet ovat aiheuttaneet pienen tauon blogissa, tätä ei siis ole unohdettu. Viime viikko alkoi radiopuhelinliikenteellä, joka oli suurimmaksi osaksi tuttua asiaa simulaattorien pohjalta. Kävimme läpi lähinnä radiofraseologiaa ja erityisesti hätä- ja pakkotilasanomia ja viestien prioriteettia. Harjoittelimme myös ATIS-sanoman ylöskirjoittamista, kyllähän sen koko viestin yhdellä kertaa ylös saa vaikka aijemmin tuntui haastavalta. Loppuun oli mukava kuulla nauhoitetta Malmin radioliikenteestä sekä loppukevennys Helsinki-Vantaalta kapteenilla ollessa ongelmia ruumaan menevän golfbagin kanssa... :)

Viime torstaina oli taas vuorossa lennonteoriaa. Kävimme läpi siiven kärkipyörteitä sekä niiden haittoja. Erilaiset vastukset tuli myöskin tutuksi. Selväksi tuli myöskin se, että moottorihäiriön sattuessa välittömästi lentoonlähdön jälkeen ei ainakaan tule kääntyä takaisin, ainakaan matalasta korkeudesta/pienellä nopeudella vaan lasku tulisi suorittaa johonkin suoraan edessä olevaan paikkaan jos vain suinkin mahdollista. Voimat sekä vastukset vaativat edelleen kotona kertailemista, mutta eiköhän tämä tästä.

Sunnuntaina piti olla viimeiset lennonteorian tunnit, mutta kaikki sunnuntain tunnit peruttiin johtuen isäinpäivästä.
Eilen, eli tiistaina homma kuitenkin jatkui viimeisten varsinaisten säädöstuntien merkeissä. Kävimme läpi lentosäännöistä jäljellejääneet kohdat, opimme mm. tunnistavan ilma-aluksen merkit sekä kuulimme mielenkiintoisia esimerkkejä. Sääminimejä tuli vielä lisää, ns. "tuoreen PPL:n" haltijan rajoitukset sekä oppilaslupakirjalla yksinlentoja tekevän oppilaan sääminimit.
Kävimme läpi SEP (Single engine, piston)- kelpuutuksen voimassaoloaikaa sekä sen uusimista ja muita lupakirjan&kelpuutusten voimassaoloaikoja. Lopuksi vielä opimme koneen papereista&rekisteritunnuksista. Papereista kuitenkin tulee ilmeisesti lentotoiminnassa lisää.
Huomista odotellessa... :)

2 kommenttia:

Mikko kirjoitti...

Aika vauhdilla tunnutte menevän :D

Olli kirjoitti...

6h viikko, vauhdikkaamminkin toki vois mennä :)