11. kesäkuuta 2011

KAT- tyypit ja epätavalliset lentotilat

Kävin tänään ottamassa tyypit OH-KAT:iin, jolla olisi tarkoitus lentää ainakin jonkin verran tulevia lentoja. Alunperin meillä oli kahden  ja puolen tunnin varaus, mutta ennen lentoa tuli puhelu jossa kerrottiin että tunnit olisivat tulossa täyteen 45 minuutin kuluttua. Ennen lentoa kuitenkin opettaja tarkasteli lokikirjaa, ja huomasi että koneella voisi kuitenkin lentää hieman enemmän.
Siirryimme koneelle ja harjoittelimme ulkopuolisen tarkastuksen tekemistä opettajan kanssa. Kone oli OK, joten kiipesimme koneeseen. Listan mukaan suoritimme käynnistyksen, olihan se aikalaille erilainen kuin COX bensapumppuineen ja sähköisten ryyppypumppujensa kanssa. Saimme selvityksen rullata odotuspaikalle 18, joten eikun sinne! Koekäyttö ja tarkastuksen ennen lentoonlähtöä olivat aikalailla samanlaiset kuin Cessnalla.
Lentoonlähdön aikana kuitenkin kone kampesi todella paljon vasemmalle verrattuna COX:iin, oikeaa jalkaa sai antaa reilusti. Ilmaan pääsemisen jälkeen pääsinkin myös ottamaan ensimmäiset tyypit sauvasta, joka osoittautuikin aika oivaksi ohjausvälineeksi verrattuna rattiin.

Nousimme 700 jalkaan ja jatkoimme matkaa kohti DEGER:iä. Ilmoittautumispaikka tulikin aikalailla nopeasti, KAT oli melkoisen nopea laite Cessnaan verrattuna. DEGER:n ulkopuolella teimme erinäisiä harjoituksia, mm. kaartoja ja vaaputusta. Eipä niissä sen kummempaa, joten siirryimme lennon pääteemaan, epätavallisiin lentotiloihin. Harjoittelimme oikaisua suuresta kohtauskulmasta ja laskevasta nopeudesta sekä kiihtyvästä nopeudesta ja pienestä kohtauskulmasta. Aika loogisiahan ne oli, joten teimme kierukan oikaisuharjoituksen, ei siinäkään mittän kummempia. Tämän jälkeen opettaja pyysikin laittamaan silmät kiinni ja käänsi koneen johonkin erikoiseen asentoon ja pyysi oikaisemaan. Tätä harjoitusta teimme muutaman kerran, sitten aloimmekin palailemaan DEGER:iä kohti. Tulimme alaspäin sivuluisua käyttäen, tuli ainakin huomattua että Eclipsessä on melkoisen tehokkaat siivekkeet, joten sauvaa sai antaa melkoisen vähän vaikka jalka oli pohjassa.

DEGER:n jälkeen siirryimmekin perusosalle kiitotielle 18. Tarkoituksena oli ajaa muutama läpäri. KAT on sen verran liukas laite, että oma ajatus tahtoi jäädä lähestymisessä aikalailla koneesta jälkeen. Lasku oli melkoinen taidonnäyte, terassilla ja kahvilassa oli varmasti hauskaa! :) Seuraavat pari lähestymistä ja laskua menivätkin jo paremmin. Kolmas lähestyminen päättyi ylösvetoon, sillä edellä oleva Cessna ei kerennyt pois kiitotieltä. Viimeinen lasku oli jopa ensimmäistä pahempi, no pistetään sivutuulen piikkiin! Rullailimme koneen hallin eteen, josta se menikin suoraan huoltoon (ei sentään laskujeni takia!). Oli taas kuuma päivä, ei ainakaan kylmä päässyt yllättämään...
Ensi viikon torstaina olisi tarkoitus käydä heittämässä COX:lla toinen yksinlento, jonka jälkeen Cessnalennot ovatkin hetkeksi ohi.

Tiivistelmä KAT:sta: mukava kone jatkolentokoulutukseen, jolla on varmasti kiva lentää matkalentoja. Käsittely on kuitenkin huomattavasti Cessnaa vaikeampi, joten oma mielipiteeni on että COX:lla kannattaa aloittaa ja jos mieli tekee, niin siirtyä toisiin koneisiin. Kerholla on myöskin muita, isompia Cessnoja joita en ole kokeillut - varmasti hyviä ja mukavia matkakoneita nekin!

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

voi vittu make X---DDDD mis on jonin derbi :D:D:D:D:D ebin maksa velat