6. maaliskuuta 2011

Sakkauksia

Tänään tuli käytyä lentämässä, vaikka tuulet olivatkin melkoisen kovat, puuskissa jopa 26 solmua.
Tapasin opettajan kerholla ennen neljää. Opettaja oli jättänyt plaanin jo valmiiksi, eli siirryimme suoraan COX:lle. Suoritin jo rutiininomaisen ulkopuolisen tarkastuksen, kaikki oli kunnossa. Edellinen käyttäjä oli tosin unohtanut (?) laittaa takarungon köyden kiinni, ja kova tuuli oli spinnannut konetta hieman oikealle, mutta se ei menoa haitannut, pyörät eivät nimittäin olleet jäätyneet kiinni.

Tämän jälkeen hyppäsimme koneeseen, käynnistin moottorin ja pyysin rullausohjeet Malmin rullauslennonjohdolta. Saimme ohjeet rullata odotuspaikalle kilo kiitotie 36, sekä jättää lähialueen DEGER:n kautta, 1000ft tai alle. Suoritin koekäytön ja rullasin kiitotielle. Tälläkertaa opettaja hoiti nousun todella kovista sivupuuskista johtuen, ja siinä samassa demosi sivutuulinousun.

"Your controls" komento tuli 400 jalan korkeudessa, josta otin ohjaimet ja tein oikean nousukaarron kohti DEGERiä nousten tuhanteen jalkaan. DEGER:n jälkeen nousin 1300 jalan ja aikanaan 2200 jalan korkeuteen. Kun olimme Emäsalon tasalla, n. 2200 jalan korkeudessa, opettaja näytti pari perussakkausta ja oikaisua. Tämän jälkeen tein niitä itse n. 5 kertaa, jonka jälkeen tuli väännettyä oikaisuja ilman moottoritehoja sekä laippojen kanssa. Ei se COX kauhan pahasti nyökkää nokkaa ainakaan tyhjäkäyntitehoilla sakkausta tehdessä. Osateho- ja kaartosakkauksia ei päästy harjoittelemaan vielä johtuen kuoppaisesta kelistä.

35 min pyörimisen ja sakkausten jälkeen palasimme Malmille, tehden vielä yhden hidaslentoharjoituksen odotellessa tornin sulkeutumista. 4 minuuttia ennen DEGER:iä huutelin aikeet Malmin liikenteelle. Ohjasin koneen DEGER:n kautta oikeaan myötätuuleen kiitotielle 36, josta aikanaan finaaliin saakka. Opettaja hoiti myös laskun näyttäen miten sivutuulilasku hoidetaan. En olisi välttämättä halunnut edes kokeilla laskua moisella kelillä. :)

Laskun jälkeen kone asematasolle ja kylmäksi. Menimme kerholel täyttämään kirjat, sekä katsoimme läpi plaanin lähettämisen jotta ensikerralla voin jättää sen etukäteen itse. Katsoimme vielä mitä papereita koneessa kuuluu olla mukana, ja sovimme pari seuraavaa aikaa.

Ei kommentteja: