5. maaliskuuta 2011

Ihmisen suorituskykyä sekä lentosuunistusta

Viikko on tas vierähtänyt nopeasti. Tiistaina käsittelimme Ihmisen suorituskyky ja rajoitukset- aineesta psykologiapuolen. Opettajana oli ilmailupsykologi, vanha Finnairin lentäjä. Tutuksi tuli mm. SHELL- ajattelumalli, muistin toiminta, päätöksenteko ja stressi. Todella mielenkiintoista, olisi saanut olla psykologiaa lisää! Aineesta järjestetään vielä fysiologiaosuus myöhemmin.

Torstaina aloiteltiin lentosuunistus. Opettaja oli taas kerran uusi, mutta asiansa osaava. Ensimmäiset puoli tuntia meni siihen, kun opettaja kertoi mitä aineessa tullaan käsittelemään. Hommaan sisältyy normaalin kokeen lisäksi kotikoe, kotitehtävä ja jonakin sunnuntaina workshop tyyppinen plaanausharjoitus.
Ekat tunnit käsittelivätkin perusteoriaa; juteltiin iso- ja pikkuympyrästä, erannosta, eksymästä ja magnetismista. Mielenkiintoista, että kompassi pyrkii Suomessa tosipohjoiseen nähden itään, vaikka magneettinen pohjoisnapa on lännessä. Syynä tähän on rautamalmiesiintymä Siperiassa, yllättävän suuret vaikutukset moisella :).

Tämän päivän lentotunti peruuntui kovan tuulen takia (puuskissa jopa 26 kts!), mutta huomenna uusi yritys!

Ei kommentteja: