14. elokuuta 2016

Vaihtoehdot lentäjäkoulutuksessa

Kävin heinäkuussa tekemässä ensimmäiset ATPL- teoriakokeet ja meni paremmin kuin uskalsin edes toivoa. Ilmailulaki 97%, lentomenetelmät 95%, lennonteoria 93% ja ihmisen suorituskyky 89%. Tästä on hyvä jatkaa!



Sain toiveen, että kirjoittaisin hieman lentäjäkoulutuken kustannuksista ja eri vaihtoehdoista. Jokaisella vaihtoehdolla on hyvät ja huonot puolensa. Itse nimeäisin Suomalaiselle siviililentäjän urasta haaveilevalle kolme erilaista vaihtoehtoa:

Suomen Ilmailuopisto

Tämä on varmasti useimpien mielestä paras vaihtoehto. Koulutus on käytännössä valtiorahoitteinen, joskin omavastuu on 12 500e. Muihin vaihtoehtoihin nähden todella edullinen. SIO tunnettiin aikaisemmin nimellä Finnairin Ilmailuopisto, mutta nykyään valmistuneet eivät automaattisesti päädy Finnairin palkkalistoille. Soveltuvuuskokeet ovat kuitenkin käsittääkseni Finnairin hyväksymiä, eli käytännössä SIO:sta on tällä hetkellä helpompi työllistyä tälle suurelle sinivalkoiselle yhtiölle.

Hakijoita koulutukseen on paljon ja seula on tiukka, tästä johtuen moni päätyy valitsemaan toisen tien lentäjäksi. On muistettava, että eri lentoyhtiöt hakevat erilaisia ihmisiä. Jos et pääse ilmailuopistoon, ei peli ole missään nimessä menetetty. Saatat soveltua erittäin hyvin jollekin toiselle yhtiölle!


Integroitu reitti

Esimerkiksi Patria tarjoaa tälläistä "from zero to hero"- pakettia. Hintaa koulutuksella on tämän hetkisen Patrian hinnaston mukaan 95 000e. Muistaakseni pari vuotta sitten hintaa oli reilusti yli 100 000e, eli hinta on näemmä laskenut. Salpauslento sekä Aeropole tarjoavat molemmat myös vastaavaa ohjelmaa, mutta molemmilla on käsittääkseni kyseessä full time modular- kurssi, eli lupakirjat lennetään kuitenkin yksi kerrallaan ja näin ollen oppilas lentää tarkastuslennon jokaisen lupakirjajakson päätteeksi, joka mielestäni on positiivinen asia. Salpauslennon hinta viime tammikuun kurssille oli 108 000e ja Aeropolen Diamond Cadet- ohjelman kustannus on tällä hetkellä 109 800e.

Plussaa tässä vaihtoehdossa on helppous ja "koulumaisuus". Aina on joku, joka kertoo miten edetään seuraavaksi. Joidenkin mielipiteiden mukaan työllistymisnäkymät ovat parempia integroidun linjan opiskelijalle, mutta toisaalta, monet myös sanovat modulaarisen olevan lopputuloksen kannalta parempi. Suurimpana miinuksena tällä vaihtoehdolla on ehdottomasti hinta.


Modulaarinen reitti (oma valintani)

Ehdottomasti joustavin tapa opiskella lentäjäksi. Käytännössä lennät lupakirja kerrallaan itse valitsemassasi koulutusorganisaatiossa. Tämä vaihtoehto vaatii kuitenkin todella paljon perehtymistä ja eri koulujen vertailemista. Usein kannattavaa on lähteä ulkomaille tekemään ainakin joitain moduuleita. Alla vaadittavat vaiheet, esimerkkikoulut ja hinta. Hinnat eivät sisällä elinkustannuksia.

Yksityslentäjän lupakirja sekä yölentokelpuutus, PPL+NF

Ilmailukerhoissa hintaa noin 10-12 000e, Aeropole 16 890e. Flying Academy Tsekeissä tarjoaa kurssia hintaan 7222e, joskin kannattaa ilmeisesti melko varauksella suhtautua kyseiseen kouluun.
Itse lensin aikoinaan yölentokelpparin PPL- kurssin aikana, eli lisäkustannuksia ei siitä syntynyt. Aeropole tarjoaa yölentokurssia hintaan 2775e.

Päällikkökokemuksen hankkiminen, PIC

Ennen seuraavaa lentomoduulia tulee kerätä yhteensä sata tuntia kokemusta ilma-aluksen päällikkönä. Malmin ilmailukerhossa Diamondilla lentäessä kustannuksia tulee tästä vaiheesta 100*129e, eli 12 900e. BF- lennolta saa vuokrata C152 hintaan 162e/h. Jenkeissä lentäminen tulee usein huomattavasti halvemmaksi, mutta vaatii PPL:n kääntämistä Amerikkalaiseksi. Flying Academy Miami tarjoaa Cessna 152:lla 100 tuntia hintaan 8300e.

Liikennelentäjän teoriakurssi, ATPL

Lähes kaikki ATPL- teoriakurssit ovat nykyään niin sanottuja distance learning- kursseja. Ideana on opiskella kotona suurin osa nettipohjaisen oppimisympäristön avulla, jonka jälkeen on lähiopetusjakso. Moni työstää ATPL- teorioita samaan aikaan päällikkölentojen kanssa.
Bristol Ground School: nykykurssilla 3035e, kolme lähiopetusjaksoa Briteissä jotka tulee huomioida kokonaiskustannuksia laskiessa. Aeropole: 5290e, lähiopetus Helsingissä.

Ansiolentäjän lupakirja mittari- ja monimoottorikelpuutuksin, CPL/ME/IR

Ansiolentäjän lupakirja oikeuttaa toimimaan ilma-aluksen päällikkönä kaupallisessa liikenteessä. Mittarilentokelpuutusta sanotaan usein kokonaisuuden haastavimmaksi kurssiksi.
Diamond Flight Academy Scandinavia: 24 700e tämän hetkisellä valuuttakurssilla. Koulu sijaitsee Kalmarissa ja olen lukenut todella paljon hyviä kokemuksia paikasta. Kurssin kesto on noin kaksi kuukautta. Suomalaisen vaihtoehdon tarjoaa jälleen kerran esimerkiksi Aeropole, listan mukaista hintaa tälle moduulille tulee 44 970 euroa.

Ohjaamoyhteistyökurssi, MCC

Viimeinen kurssi valmentaa lento-oppilasta toimimaan useamman ohjaajan ympäristössä. Suosittelen käymään tämän pariviikkoisen jossain ulkomaalaisessa koulussa, esimerkiksi CRM Europessa 2325 eurolla.

Yhteenveto

Modulaarista koulutusta miettiessään jokaisen tulee miettiä, kuinka paljon painoarvoa antaa esimerkiksi koulutuksen suomalaisuudelle tai koulun maineelle. Koulutusta saa esimerkiksi Tsekeistä tai Puolasta todella huokeaan hintaan, mutta henkilökohtaisesti panostan itse mieluusti laatuun. Modulaariselle koulutukselle voidaankin kokonaisuudessaan laskea hintalapuksi 35 000-90 000, eli skaala on todella laaja. Omalla kohdallani kustannuksia karsii tehokkaasti aikaisempi kokemus. On myös hyvä muistaa, että modulaarisesti tehtynä voit käydä normaalisti päivätöissä koulutuksen aikana, joskin se usein hidastaa valmistumista.

Mielipiteitä on varmasti yhtä paljon kuin lentäjiä, mutta oma mielipiteeni on, että vaihtoehtoihin perehtymällä pääsee varmasti tuntipalkoille hintaeron takia. En ole myöskään havainnut, että integroidun linjan opiskelijat työllistyisivät merkittävästi helpommin. Suosittelenkin vahvasti modulaarista reittiä, jos Ilmailuopistoon ei portit auenneet!




Ei kommentteja: