18. heinäkuuta 2012

Valmis lentäjä(kö)?

Oli tarkoitus kirjoittaa viimeisistä lennoista jo aijemmin, mutta kuukauden reilireissu vei "hieman" aikaa. :) Kuitenkin, ennen tarkkaria käytiin ajamassa opettajan kanssa kertuslento, jossa katseltiin hieman hätätilanteita ja muita vastaavia juttuja. Kävimme Hyvinkäälle tekemässä maaliinlaskuja, sekä Riihimäen yläpuolella kertaamassa jyrkät kaarrot. Tulipahan siinä myös hieman perusmittaria kerrattua. Lento meni muuten kivasti, mutta maaliinlaskut olivat alkuun melko haastavia KAT:lla joten ehdotin opettajalle vielä yhtä lentoa, nimittäin maaliinlaskutreenejä Malmilla. No, kävimme lentämässä maaliinlaskuja eri laippa-asetuksilla ja mukavastihan ne alkoivat sujumaan.

Eli, kaikki valmista tarkkariin!

Tapasin tarkastuslentäjän kerholla, ja homma alkoi suullisella kuulustelulla. Perus VMC- minimit ja koneen kriittiset nopeudet olivat ehkä tärkeimmät pointit. Joissakin kysymyksissä sai hieman miettiä, mutta itsevarmuus nousi mukavasti kun näki "Hyväksytty"- rastin vedettävän suullisen kuulustelun kohtaan. :) Siirryimme koneelle ja esittelin tarkastuslentäjälle koneen paperit, painolaskelmat jne.

Ilmaan lähdimme aivan kuten normaalilla koululennolla. Lensimme ensiksi jokusen läpilaskun eri laippa-asetuksilla, pari maaliinlaskua (menivät muuten putkeen!) ja sattuihan siinä yksi "moottorihäiriö" lentoonlähdön jälkeen. Tämän jälkeen jätimme lähialueen DEGER:n kautta kohti Hyvinkäätä. Jokelan kohdalla tuli taas moottorihäiriö. Kun olin osoittanut mihin pulkan laittaisin, vedettiin ylös ja tässä vaiheessa kuulin että ei mennäkkään Hyvinkäälle vaan Mäntsälään, eli piti suunnitella ja toteuttaa reitin muutos. Mäntsälä löytyi ja siellä päin teimme jokusen liikehtimisharjotuksenkin. Kaikki kuitenkin loppuu aikanaan ja lähdimme valumaan Malmille, rullauksen aikana fiilis oli mainio, sillä kaikki meni putkeen. Lopullisesti asian sinetöi ruksi "HYVÄKSYTTY"- kohtaan. :)

Seuraavana päivänä täyteltiin papereita kerholla ja kuskasin ne Trafille tarkastettavaksi. Homman piti olla siinä, mutta...

Parin päivän päästä postilaatikkoon tulikin lisäselvityspyyntö Trafilta. Kuulema yöyksinlentoja ei saa sisällyttää PPL:ssä vaadittavaan 10h päällikkökokemukseen (missä logiikka??). No, lokikirja takaisin Itä-Pasilasta, koneeseen varaus, parin kierroksen verran päällikkökokemusta hakemaan ja kirja takaisin Trafille. Tässä vaiheessa todellakin toivoi, että hakemus on sillä selvä koska seuraavana päivänä olisi lähtö kuukauden matkalle Eurooppaan.

Amsterdamissa raitiovaunussa istuskellessani tulikin mukava viesti kotiporukoilta: lupakirja postilaatikossa. :) Erittäin hyvää ja nopeaa toimintaa Trafilta, kesti neljä päivää lisäselvityksen toimittamisen jälkeen! Parin vuoden projekti olisi nyt siinä, tosin nythän se oppiminen kuulema vasta alkaakin. :)

Reissun jälkeen onkin tullut lennettyä kohtuullisen mukavasti: COX:lla ja KAT:lla paikallislentoa, KAT:lla Turkuun kahville sekä tänään tuli hankittua MIK:n OH-SRH:n tyypit! Täytyy muuten kehua SRH:ta, vaikka ohjaus onkin Cessnamaisen laiska verrattuna Diamondiin, on kone erittäin kiva matkustusmukavuudelta ja koneen proseduurit olivat erittäin loogisia. Suosittelen kaikille!

Tässä vaiheessa olisi luonnollista kiittää lukijoita, mutta ei tämä kirjoittelu tähän jää. :) Tavoitteena on aika-ajoin listata hauskoja/mielenkiintoisia/haastavia tilanteita mitä ilmateillä kohtailee.

Törmäillään Malmilla!
Olli

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mukava blogi tämä!

Paljonkos maksoi tyypit suorittaa OH-SRH:lle?
Itsekkin ajattelin tämän suorittaa ensi kesänä.

-PM

Olli kirjoitti...

Moikka,

kiitoksia vaan. :) Mukavaa huomata, että on lukijoita.

Itsellä tuli varmaankin about 1h 10min lentoaikaa, eli ei mitään järjettömiä aikoja. Riippuu paljon siitä, miten homma sujuu. Eli mulla makso varmaan karkeasti sellaiset 230e.