Tiistaina käytiin tekemässä valmisteltuja pakkolaskuja Mäntsälässä. Aamulla sää näytti aikalailla tukkoiselta, mutta Malmille asti päästyäni sää oli jo ihan passeli lentämiseen. Nostin COX:n jälleen kerran ilmaan kiitotieltä 18 ja suunnistin kohti DEGER:iä. Landbon kylän jälkeen lähdimme lentämään kohti Sipoota ja sieltä seurasimme Helsingin VOR- majakan radiaalia 035 ja päädyimme aika hyvin Mäntsälän kentän kohdalle. Ensiksi opettaja näytti kuinka toimitaan, jos esimerkiksi huomataan että keli on niin tukossa ettei pääse eteen eikä taakse, tai polttoainelaskelmat ovat menneet pahasti pieleen ja toiminta-aikaa on enää 10-15 min. Lensimme ensiksi kentän ohi noin 500 jalassa laskukierroksessa, jonka jälkeen teimme täysillä laipoilla matalalähestymisen. Kone annetaan tippua parin metrin korkeuteen, josta lisätään täysi teho, mutta ei anneta koneen nousta, jonka takia nokkaa työnnetään reippaasti. Tästä asennosta näkyy hyvin laskupaikan kunto ja voidaan todeta, mennäänkö vai ei. Tein perässä muutaman kerran, jonka jälkeen lähdimme takaisin DEGER:iä. Ennen Pornaista opettaja kertoi harjoitusmielessä sään menneen "yllättäen" tukkoon eikä takaisinpäinkään pääse. Valitsin sopivan pellonpätkän ja tarkastin sen 500 jalasta käsin. Ensimmäiselle paikalle ei voinut laskeutua voimalinjojen takia, ja sama homma toisen paikan kanssa. Kolmas kerta toden sanoi, ilmasta katsottuna paikka näytti ihan hyvältä. Ei voimalinjoja tms. Koska kyseessä oli harjoitus, enne tietenkään voineet laskeutua muutaman metrin korkeuteen tarkastelemaan pintaa tarkemmin, vaan nostimme koneen ja lensimme kohti Malmia.
Lennonjohtaja antoi ohjeet liittyä perusosalle kiitotie 18. Samaan aikaan kanssamme tuli myös Rajavartiolaitoksen Dornier, jonka takia jouduimme tekemään yhden laajan ympyrän oikealle. Loppulähestymisen aikana, juuri loppuvetoa aloittaessani tuli jokin nostava ilmavirtaus ja kone kohosi aika reilusti. Nopeuttakin oli reilusti, joten en lisännyt tehoa vaan kiristin vetoa jotta nopeus laskisi ja pääsisimme maahan. Itse kosketus oli ihan hyvä, ja pääsimme vapauttamaan kiitotien sieltä, mistä kuuluukin.
Heinäkuussa on tiedossa syöksykierrelento, sen jälkeen alkaakin matkalennot! Kotimaan kohteiden lisäksi tarkoitus olisi käydä ainakin Viron Kuressaaressa katsomassa elämän menoa. ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti