17. kesäkuuta 2011

Päällikkölento laskukierrokseen

Eilen, torstaina, tuli aika käydä heittämässä toinen yksinlento. Kello 11 tapasin opettajan ja kävin tarkastelemassa koneen, kaikki kunnossa, joten ei muuta kun koneeseen. Moottori lähti mukavasti käyntiin, ja rullasin odotuspaikalle kiitotielle 36, joka oli käytössä. Kyseiselle kiitotielle en ole lentänytkään kierrosta ennen, joten kävimme sen kerholla opettajan kanssa pikaisesti läpi.
Koekäytön tein kuopiolaisen OH-KLE:n perässä, joka kerkesi kuitenkin lähteä reilusti minua ennen. Odottelin hetkenaikaa laskevaa liikennettä, jonka jälkeen tuli oma vuoroni ponnistaa taivaalle. Tein ensiksi kolme läpilaskua normaalilla 20* laippa-asetuksella. Näiden jälkeen tein yhdet sekä kymppilaipoilla sekä kolmellakympillä, mukavan pehmeästi tuli maahan. Viimeisen laskun ajattelin kuitenkin tehdä sileänä, eli ilman laskusiivekkeitä. Nopeus pääsi aika reiluksi loppuosalla ja kolmen komean pompun jälkeen kone lopulta pysähtyi. Ensikerralla paremmin! Vapauttelin kiitotien, rullailin asematasolle ja sammutin koneen. Opettaja käveli avuksi ja työnsimme koneen parkkiin.

Nyt on päällikkönä lennetty reilu tunti ja 12 laskeutumista. Seuraavalla yksinlennolla sitten olisi tarkoitus suunistaa vähän kauemmaksi! :)

Ei kommentteja: