Unohdin viime postaukseen kirjoittaa fysiologian tunneista, jotka siis pidettiin Malmin SIL- luokassa viikko sitten sunnuntaina. Opettaja oli iäkäs ilmailulääkäri. Käsittelimme ensimmäiset puoli tuntia ilmailulääketieteen historiaa ja sen jälkeen siirryimme käsittelemään ilmakehää ja kaasulakeja. Hyvin tutuksi tulivat mm. hapen osapaine sekä hapenpuutteen vaikutukset. Kuulimme hyviä tarinoita vuosien varrelta, selväksi tuli ainakin, ettei sukeltamisen jälkeen kannata lentää. Hapen jälkeen siirryimme käsittelemään näköaistia, jossa viivyimmekin kauan. Opettaja kertoi stereonäöstä, ääreisnäöstä ja silmän toiminnasta yö- ja päiväolosuhteissa. Silmän jälkeen aloimme käsitellä tasapainoelimiä ja korvaa yleisesti; saimme tietoa kaarikäytävistä ja kuulokivielimestä. Kaikki informaatio kuitenkin tuli hyvin nopeasti, sillä meillä oli vain kolme tuntia käytettävissä joten osa saattoi ehkäpä mennä hieman ohi korvien... :)
Fysiologian koe järjestettiin tänää Otaniemessä. En kerennyt lukea kunnolla ko. kokeeseen joten termit ja muut vastaavat tiedot olivat vähän hakusessa. Kerkesin jo pelätä kurssin ensimmäistä hylsyä, mutta 75% napsahti kuitenkin, sama luku sattuu olemaan myös läpipääsemisen raja. :D
Nyt onkin teoriat suoritettu, enään Trafin tentit on jäljellä ensikuussa. :)
Torstaina käytiin harrastamassa sitä hienompaa osuutta, eli itse lentämistä. Kävimme taas laskukierroksessa, joka olikin todella täysi. Patrian ja Salpauslennon koneet päristelivät kierroksessa myöskin, ja olipa sekaan eksynyt myös yksi ultrakevyt. Kova ruuhka aiheuttikin mielenkiintoisia tilanteita. Milloin piti pitkittää kierrosta ja milloin taas lyhentää... :)
Lähdin kentälle suoraan koulusta ja keittelin kahvit kerholla ennen lentoa. COX oli käynyt aamulla Maarianhaminassa, josta se palasikin juuri sopivasti. Rullasin koneen kiitotien odotuspaikalle ja suoritin normaalin koekäytön ja lentoonlähtöbriefingin. Lentoonlähtö sujui normaalisti, ja teimme ensiksi normaalin laskun 20 asteen laippoja käyttäen, lasku osui varsin nätisti. Tästä lähdimme uuteen kierrokseen, taisimme seuraavaksi tulla sileänä laskuun (ilman laippoja). Ilman laippoja lähestyttäessä tulee Cessnalla säilyttää n. 5 solmua kovempaa nopeutta normaaliin verrattuna. Lasku sujui ehkä jopa paremmin näin!
Teimme muutaman laskun vielä sileänä ja 10 asteen laipoilla.
Toiseksi viimeisen kierroksen jälkeen ajattelimme tehdä ylösvetoharjoituksen eli matalalähestymisen.
Noin 350 jalan korkeudesta kuitenkin tuli käsky: "Oscar-Oscar-Xray, go around". Pääsimme siis tositilanteessa tekemään ylösvedon, harjoitusta ei tarvittu. Syynä oli ilmeisesti kiitotiellä oleva ultra.
Viimeinen lasku tehtiin sileänä ja se sujuikin suhtkoht nätisti. Siinä olikin päivän lento, kone parkkiin ja kotiin pääsiäisloman viettoon!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti