Edellinen kirjoitus eri koulutusvaihtoehdoista kerkesi vanheta jo erittäinkin nopeasti. Muutama viikko takaperin julkaistiin Finnairin ja Patrian uusi yhteistyökuvio, Finnair MPL. Kyseessä on uusi lupakirjatyyppi, jossa koulutetaan oppilas alusta alkaen liikennekoneen perämieheksi Finnairin standarditoimintamenetelmillä. Hinta koulutukselle on 80 000 euroa, mutta työpaikka on luvattu.
Ennakkotapauksia tästä vaihtoehdosta ei Suomessa juurikaan ole ja koulutuspolku saattaa näyttää monelle alaa tuntevalle "harmaana alueena". Käytännössä oppilaat valitaan samoilla kriteereillä kuin Suomen Ilmailuopistoon, joten tämä reitti ei välttämättä takaa helpompaa sisäänpääsyä yhtiöön.
Muutaman vuoden alaa seuranneena suhtaudun itse kuitenkin varauksella kaikkeen, missä sitoudutaan vain yhteen yhtiöön ja konetyyppiin. Ala muuttuu äärimmäisen nopeasti ja työllisyysnäkymät vaihtelevat. Toisaalta, lentäjäksi kouluttautuminen on yleisesti ottaen aina taloudellinen riski, joka on alalle hakeutuessa hyväksyttävä koulutuspolusta riippumatta. Jos jollain on tarkempaa tietoa, mitä sopimus käytännössä sanoo työllistymisen nopeudesta ja muusta vastaavasta, kuulen mielelläni. Nykyisillä kehitysnäkymillä MPL saattaa olla fiksu vaihtoehto ja nopea ohituskaista, mutta esimerkiksi yksi vakava siviili-ilmailuun kohdistuva terrori-isku saattaa muuttaa kehityskulun nopeasti ja pahimpana skenaariona näen tilanteen, jossa oppilas (velkaantuneena?) ei kykene saamaan töitä muista yhtiöistä lupakirjatyyppinsä takia. Jos jollain on tietoa koulutuksen käytännön rahoituksesta, myös siitä voi kertoa kommenteissa - lähinnä mietin, maksetaanko kyseinen 80k aikanaan palkasta vai onko oppilas velvollinen järjestämään rahoituksensa itse. Tämän polun etuna oli muuten Finnairin julkaisemien tietojen mukaan eräs suuri plussa: jos oppilas ei kehity Finnairin standardien mukaisesti, ei oppilaalle aiheudu kustannuksia. Kaikenkaikkiaan tervetullut ja mielenkiintoinen vaihtoehto, kunhan kurssit lähtevät rullaamaan ja lisää kokemustietoa saadaan. Hyvä Finnair!
Lentäjien tämän hetkisten työllisyysnäkymien kehitystä kuvailisin uskomattomaksi! Vielä vuosi sitten valmiit lentäjät tuskailivat, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja pääsevätkö kenties ikinä tekemään oman alansa töitä. Vuoden alussa tilanne alkoi muuttua ja kehittyy edelleen. Nyt jopa lentoja perutaan, koneita ja miehistöjä vuokrataan ja kokonaisia reittejä lakkautetaan määräajoiksi lentäpulan takia. Suomalaisista yhtiöistä Norra on pitänyt kesästä asti jatkuvaa perämieshakua auki ja tyyppikurssit juoksevat jatkuvasti. Myös Finnair avasi elokuun lopussa hakunsa, johon pystyivät hakemaan myös muualta kuin Ilmailuopistosta valmistuneet lentäjät! Eri lähteiden mukaan Finnairin rekrytointimäärät vaihtelevat sadasta jopa neljään sataan uuteen perämieheen. Itse en kerennyt Finnairille hakea, sillä rekryosastolle mailatessani sain vastauksen, että papereiden tulisi olla valmiina vuoden loppuun mennessä. Ensi kerralla sitten!
Myös maailmanlaajuisesti tilanne on todella positiivinen. Lentokonevalmistaja Boeingin mukaan maailma tarvitsee 617 000 uutta lentäjää vuoteen 2035 mennessä, joista 95 000 Euroopan alueelle, eli 5000 vuodessa. Myös Ryanair ilmoitti taannoin, että se tulee palkkaamaan vuonna 2017 tuhat uutta lentäjää ja ylentämään 300 perämiestä kapteeniksi.
Odotukset valmistumisen jälkeiseltä ajalta ovat tällä hetkellä optimistiset, vaikka myös realiteetit ovat tiedossa ja olen varautunut myös tilanteeseen, jossa täytyy tehdä muita töitä lentohommia odotellessa. Toivotaan, että tilanne elää ennusteiden mukaisesti!
Oma koulu Aeropolella etenee hyvää vauhtia. Viime aikoina aika on mennyt pitkälti mittarisimujen lentämiseen, monimoottorikoulutukseen ja ATPL- teoriakurssiin. Syyskuussa paukutin myös päällikkötunteja kasaan noin 30, enää pari puuttuu vaaditusta sadasta! Mittarilentämisen osalta perusmittarimoduuli on ajettu lähes kokonaan ja nyt ollaan siirrytty moduuli kakkoseen, eli käytännössä vajaamittaritoimintaan ja erilaisten proseduurejen treenaamiseen. Työkuorma oli kyllä yllättävän kova alussa!
Uutena tuttavuutena viime viikolla tuli kaksimoottorinen Diamond DA42, joka toimii Aeropolella (kuten myös lähes jokaisessa muussakin lentokoulussa) monimoottorikoulutuskoneena, joka ajaa myös ansiolentäjän lupakirjavaiheen complex- koneen asemaa. Koneesta löytyy huomattavasti enemmän järjestelmiä kuin DA40- koneesta, kuten esimerkiksi jäänestojärjestelmä ja sisäänvedettävät laskutelineet. Monimoottorikoulutuksessa ollaan keskitytty pitkälti assymmetrisiin lentotiloihin, eli moottorihäiriöihin. Peräsintä saa polkea kunnolla!
Teorian osalta kävin eilen ja tänään tekemässä koululle taas ATPL- teoriakokeet instrumentationin, flight planningin, mass & balancen, communicationsin ja radio navigationin osalta. Kaikki menivät mukavasti läpi ekalla yrityksellä ja ensi viikolla Trafille tekemään sama setti. Teoriakurssi alkaa olemaan onneksi voiton puolella ja sen jälkeen saa keskittyä olennaiseen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti