Huh, onpas taas aikaa vierähtänyt viime kirjoitusesta! Syynä tähän ovat olleet kiireet koulussa ja toki PPL- kurssilla. Yritetään skarpata, taas... :)
Lentokoneen yleistuntemus on ollut ja mennyt. Kyseinen aine oli itselle varmasti vierain sillä rakenteisiin ei ole aijemmin tullut perehdyttyä. Opettaja oli Finnairin lentokerhosta, työskentelee Finnairilla mekaanikkona. Hän on rakentanut itse PIK-25 Varttimarkka- lentokoneen, josta saimmekin kuulla tunneilla melkoisesti. Yhteensä tunteja oli 20, hieman päälle. Tunneilla käsittelimme kaiken koneen rakenteista moottorin toimintaan sekä mittareihin.
Seuraavaksi oli vuorossa sääoppi, joka on tentitty jo sekin. Opettaja olikin jo radiotunneilta tuttu ja sattuu olemaan oma lennonopettajani myös. Opimme ilmakehän rakenteesta, inversiosta, tuulesta, sumusta ja muusta mukavasta. Kyseinen aine oli muutenkin mielenkiintoinen, luultavasti ensivuonna lukion maantiedossa törmää samoihin asioihin. Koe meni läpi tuloksella 83%. Kohtuullisen haastava olikin! :)
Myös yölentoteoriat kerettiin tenttimään tuossa välissä, 95%. Yllätyin tuloksesta, sillä materiaalit olivat epäselvät ja sekavat, puhuttiin todella paljon asian vierestä. Todistusta odotellessa!
Lennotkin ovat lähteneet mukavasti käyntiin, alkuun oli sään kanssa ongelmia. Säät kuitenkin kirkastuivat ja nyt on neljä lentoa lennetty.
Ensimmäinen lento oli tutustumislento, jolloin pääsi vähän tutustumaan millaista pienkoneessa on ja käynnistys- ja sammutustoimenpiteet tulivat tutuiksi. Lentoaikaa ei tullut kuin 25 min, mutta todella mukavaa oli!
Lento numero kakkosella tsekattiin ohjainten ensi- ja toissijaiset vaikutukset, jotka olivat ennestään tutut niin niihin ei aikaa kummemmin käytetty vaan mentiin suoraan kaartojen harjoitteluun. Niitä harjoiteltiin päälle tunti, ja kyllä se korkeus välillä tuppasi nousemaan ja laskemaan kaarron aikana, mutta loppuvaiheessa alkoi sujumaan aika hyvin. Tuli myös hoidettua nousu itse ja laskukin suurinpirtein itse tuli ohjattua. :)
Kolmannella lennolla harjoiteltiin korkeuden lisäämistä & vähentämistä. Parhaimmillaan päästiin 2500ft, sää oli todella nätti! Tehtiin nousuja ja laskuja erilaisilla tekniikoilla, Vx, Vy jne. Kyllä se OH-COX Vx:llä aika tiukasti nousee! ;)
Neljäs lento meni hidaslentoa harjoitellessa. Kyseiset harjoitukset olivatkin tähänmennessä haastavimmat, mutta kirjoitettavaa ei oikein löydy. Jalan kanssa saa olla tarkkana, sillä 42 solmun vauhdilla lentäessä liiallinen ja äkillinen jalan painaminen ei välttämättä ole eduksi, vaarana nimittäin syöksykierre. Myös sivuluisu tuli katsottua läpi.
Kaikenkaikkiaan tiimaa on 4h ja rapiat päälle. Nousut, laskut ja radiopuhelinliikenne alkavat sujua hyvin. Seuraava lento on varattu tämän viikon lauantaille, jolloin olisi tarkoitus päästä sakkauksia treenaamaan jos pilvikorkeus on riittävä. Jos sää ei anna periksi, alkaa laskukierroksen treenaaminen harjoitusalueella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti